Epoca Abbasizilor(750-1258)

Mohammed, Mesagerul lui Allah (Pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) și apariția islamului

Odata cu începuturile Dinastiei Abbaside efervescenta cultura și intelectuala se diversifică tot mai vizibil: comentariile coranice și studiile de Ḩadyṯ, (I). 

Impactul gândirii grecești e copleșitor asupra literaturii de idei (texte traduse din Platon, Plotin, Aristotel etc. Dau loc la discuții filosofice de o mare rigoare și erudiție).

Întemeitorii Dinastiei Abbaside, Abw-l Abbas și  al-ManṦwr, se aflasera în mediu persan, ceilalți califi abbasizi vestiți, al-Mahdy (775-809), HẠrwn al-Rașyd (786-809), aMa ̾mwn (813-833), al-Mutawakkil (846-861), contemporanii carolingienilor, erau prinți luminați, atrași de noutăți exotice, de misterele indiene, de cele ale vechii Persii, dar și de gândirea greaca.


 

Al-ĞẠhiẔ (m. 869)

Al-Ğahiz care înseamna în limba araba Holbatul , a ramas în istorie drept cel mai mare prozator care l-a dat literatura araba clasica. S-a născut la Basra dintr-o familie saraca iar bunicul lui era sclav negru. A avut ocazia sa-i cunoasca pe beduinii care veneau la târgul din apropiere de Basra. A mai cunoscut centrele de cultură ale Imperiului Arab, printre care și Damasc, iar la vârsta de cinzeci de ani s-a mutat la Bagdad, unde a ramas pâna la sfârșitul vieții. Aici a fost cautat de oameni din toate colțurile Imperiului Arabo - Islamic, care auzisera de el și îi citisera carțile. Citea cu mare pasiune tot ce-i cadea în mâna și astfel a ajuns sa cunoască în traducere carți indiene, grecești și persane. Era o epoca în care se traducea mult iar Al-Ğahiz lauda traducatorii și carțile care s-au aratat demne de a fi traduse în cartea sa Kitab al-hayawan (Cartea Animalelor, sau in alta traducere posibila, Cartea despre animal).

existat literalmente mii de hadith-uri care au circulat în comunitatea musulmană în formă orală și scrisă în primul secol al islamului. Acestea au fost colectate în timpul secolelor al IX-lea și al X-lea. Aceste relatări sunt baza, pe lângă Coran, a legii islamice, practicii religioase, credinței și guvernează religios viața de zi cu zi a musulmanului. S-a cristalizat astfel adevărul revelat care definește sunna, adică faptele, vorbele și aprobările tacite ale Profetului, un fel de cod autentic de acțiune aprobat de către profetul Muhammad. De-a lungul istoriei islamice, fiecare dintre ramurile islamice importante,sunism, șiism, și sufismul au căutat îndrumare și inspirație în hadith. 



 

Qatar Stamp of Al-Jahiz

 

 

Din spusele lui  (Al-gẠḨiẔ):

retorică

personal a fost întrebat: ce e retorică?

- _ Răspuns: (Știința de a ști când să te oprești și când să mergi înainte)

același lucru a fost întrebat grecul, care răspunse:  ( Bună împărțire, a frazelor, și alegerea cuvintelor).

Pentru bizantin retorică  e ( Bună  concizie la început și îmbelșugarea mai târziu, dacă belșugul este cerut)

Hindul răspunse: ( Călăuzirea clara, folosirea prilejilui și gestul, care subliniază, frumosul).

Alții, tot indieni, spineau că totalitatea elocvenței constă în clarviziunea argumentației și cunoașterea momentului potrivit).

© 2020 Maya AlJarrah AlKahhal

  • Black Twitter Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon